2025-03-03

Projekt

Vi ökade antal besökare till Guldsmedsmästarnas sajt med 380%

Med smarta och effektiva åtgärder har vi på Osolo ökat antal besökare och besök på riksföreningens webbplats med 380%. I den här artikeln berättar vi hur vi gjorde.

Bild från en guldsmed som håller på och tillverkar en ring.

Vill du också öka trafiken till din webbplats?

Vill du också öka trafiken till din webbplats?

Bakgrund

Sveriges Guldsmedsmästares Riksförening är en förening för Sveriges guld- och silversmeder, som arbetar för att värna om ett gott hantverk. De arbetar fortlöpande med lärlings- och utbildningsfrågor för att säkra beståndet av framtida smeder.

Vårt samarbete med riksföreningen började 2021 då Osolo fick uppdraget att ta fram en ny grafisk profil samt en ny webbplats byggd med WordPress. Webbplatsens primära syfte – att informera och inspirera riksföreningens medlemmar och andra besökare. På webbplatsen finns också service för riksföreningens medlemmar i form av aktuell information samt aktuella prislistor på ädla metaller och material.

Efter lanseringen av webbplatsen började vi med både konceptuell och teknisk förvaltning. Vi kommer nu att berätta om den konceptuella förvaltningen som har lett till att antal besökare och besök har ökat med 380 %.

Det här gjorde vi för att öka antal besök och kännedomen om Guldsmedsmästarnas Riksförening

Eftersom målet med nya webbplatsen är att driva trafik till medlemmarna, i syfte att leda potentiella kunder till dem, så finns samtliga medlemmar sökbara på riksföreningens webbplats. Här finns möjlighet att hitta en guldsmed via karta och sökfunktion. Alla guldsmeder presenteras med företagspresentation, logotyp, webbadress och kontaktuppgifter.

Utmaningen nu var alltså att öka kännedomen om Guldsmedsmästarnas Riksföreningen och driva trafik till webbplatsen.

Tillsammans med Guldsmedsmästarna satte vi en plan för vilka åtgärder som behövde göras. Vi kom fram till följande fyra aktiviteter – relevant innehåll, nyhetsbrev, marknadsföring och webbinarier – som vi på Osolo började arbeta med regelbundet.

1. Relevant innehåll

Webbplatsens innehåll fylldes med mer information och inspirerande artiklar som i första hand riktades mot besökare, det vill säga potentiella kunder, samt innehåll som också intresserar guldsmeder. På sajten finns i dag artiklar om bland annat guldsmidets historia, varför det är värt att köpa unika handgjorda smycken, guider kring att välja vigselring och hur det går till att beställa ett unikt handgjort smycke. Utöver detta får riksföreningens medlemmar möjlighet att vara i fokus genom intervjuer och reportage.

2. Nyhetsbrev

Löpande information riktad till riksföreningens medlemmar i syfte att delge aktuell information samt att få dem att använda medlemsservicen på webbplatsen mer.

3. Marknadsföring

Native-annonsering* i syfte att öka kännedomen om branschen och unika, handgjorda smycken. Målgruppen för dessa annonser är potentiella kunder, få dem att läsa mer om just handgjorda smycken och i slutändan ta kontakt med en guldsmed via riksföreningens webbplats.

*annonser som är skrivna som artiklar som brukar synas i till exempel nyhetssajter.

4. Webbinarier

Vi har för Guldsmedsmästarnas Riksförening hittills anordnat två webbinarier, riktade till föreningens medlemmar.

Det första handlade om värdet av storytelling för att bygga sitt varumärke. Gästföreläsare då var Kina Andersson, skribent med lång erfarenhet inom smyckes- och modebranschen. Det blev ett väldigt uppskattat webbinar där guldsmederna fick med sig inspiration och tips om hur de ska tänka kring och jobba med storytelling i syfte att stärka sina egna varumärken.

Webbinarium nummer två handlade om något helt annat, nämligen brandsäkerhet, där vår gästföreläsare Roger Alf från Brandskyddsföreningen informerade om lagar och regler för hur de brandfarliga material som guldsmeder använder ska hanteras och förvaras.

Resultatet av den konceptuella förvaltningen

Totalt antal besök och besökare per månad
– en ökning på 380 % på tre år

Tid på webbplatsen per besök
– en ökning på 50 % på tre år

Det intressanta är att sökmotorer är riksföreningens överlägset största besöksgivare, vilket tyder på bra och relevant innehåll samt SEO med rätt begrepp som fångats upp av t ex Google.

Så för att summera det hela har vi uppnått dessa resultat genom:

  • en aktiv kommunikation med riksföreningens medlemmar via nyhetsbrev.
  • innehållsarbete i form av artiklar i ämnen som intresserar både guldsmeder och deras kunder.
  • marknadsföring riktad mot personer som är intresserade av handgjorda smycken.

Nyckeln till framgång är en tydlig strategi och plan för vad som ska göras och att sedan genomföra den smart och effektivt.

Kristina Johansson, ordförande i Sveriges Guldsmedsmästares Riksförening

Prenumerera på nyhetsbrev

Fält markerade med en * är obligatoriskt