Försäkringsbedrägeri

TikTok-kampanj och webbplats

Projektledning / Digital design / Webbutveckling / Kommunikation

Bakgrund och utmaning

Larmtjänst är en branschgemensam organisation med syfte att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet samt att stödja försäkringsbolagens utredningsverksamhet avseende oklara försäkringsfall.

De ville nu nå ut med en informationskampanj om just försäkringsbedrägerier. Syftet var att förklara att bedrägerierna leder till högre försäkringskostnader och att försäkringsbedrägeri faktiskt kan leda till att en hamnar i belastningsregistret. Val av kanal var bestämd till TikTok och målgruppen män mellan 20-30 år. Målet med kampanjen var att sprida budskapet, informera och få stor spridning.

Kund

Larmtjänst

När

2025

Resultatet

Försäkringsbedrägeri.se

Resultatet

Med en rätt begränsad budget lyckades kampanjen få ett stort antal visningar, många klick in till sajten och fler än 170 000 såg kampanjfilmerna på TikTok i mer än 6 sekunder (vilket är bra på en ”snabb” plattform som TikTok).

5,8 miljoner

Totalt antal visningar

20 100

Klick in till kampanjsajten.

2 kr

Kostnad per klick.

Här nedan kan du läsa mer om vad och hur vi gjorde!

TikTok-kampanjen

Med utgångspunkt i målgrupp och tre olika intressegrupper – fordon, resor och hemmet – arbetade Osolo fram manus till och ett visuellt manér för kampanjfilmerna. Produktionsbolaget Montlow skapade filmerna och marknadsföringsbyrån Pineberry såg till att filmerna nådde rätt målgrupp på TikTok.

Vi gjorde även en fjärde film som mer generellt förklarar vad försäkringsbedrägeri är och vad det kan leda till för både bedragare och dig som betalar för din försäkring.

Målet med filmerna var primärt att informera och få spridning. Det sekundära målet var att få klick in till kampanjsajten försäkringsbedrägeri.se

Visuell identitet

Osolo tog fram en visuell identitet för hela kampanjen Försäkringsbedrägeri. Larmtjänst ville att kampanjen skulle ha en helt egen identitet, utan någon tydlig koppling till dem som organisation. Anledningen – för att sätta budskapet i fokus. Osolo arbetade fram en logotyp som tillsammans med valet av typsnitt och färger ska förstärka budskapet.

Kampanjsajt

Vi satte också ihop kampanjsajt som samlar information kring försäkringsbedrägeri. Webbplatsen är byggd med WordPress, med Osolos egna flexibla tema oTheme. Förutom information finns här möjlighet att tipsa om försäkringsbedrägeri som en känner till. Det går att ringa ett tips-nummer anonymt.

Åsa Lundin, Kommunikatör

Vill du veta mer om projektet?

Porträtt på Mikael Karlsson, säljare på Osolo

Vill du veta mer om projektet?

Kontakta mig!

Mikael Karlsson

0707240450