Sveriges Guldsmedsmästares Riksförening
Grafisk profil samt optimerad webbplats och kommunikation som gett en ökning av besök med närmare 400 %
Strategi / Projektledning / Digital design / Webbutveckling /
Kommunikation / Marknadsföring / Förvaltning

Bakgrund och utmaning
Sveriges Guldsmedsmästares Riksförening är en förening för Sveriges guld- och silversmeder, som arbetar för att värna om ett gott hantverk. De arbetar fortlöpande med lärlings- och utbildningsfrågor för att säkra beståndet av framtida smeder.
Målsättningen med en ny digital plattform och grafisk profil har varit att lyfta föreningens varumärke. Riksföreningen vill sprida kännedom och kunskap om hantverket genom information till kunder och branschfolk samt driva utbildningsfrågor. Genom detta hjälper de också till att lyfta sina medlemmars varumärken.

Uppdraget
Den nya grafiska profilen ska utstråla elegant maximalism och kvalitet. Det visuella ska också visa hantverket, tekniken och den rustika miljö som smederna oftast jobbar i. Tack vare väldigt fina fotografier och filmer av Daniel Nilsson får vi komma nära det hantverk som riksföreningens medlemmar utövar.
Webbplatsens primära syfte är att sprida kunskap om hantverket och att inspirera. Här går det bland annat att hitta information om utbildningar, fakta om ädla metaller och stenar samt hitta guld- och silversmeder som är medlemmar i Sveriges Guldsmedsmästares Riksförening. På sajten finns också en medlemsservice där smeder som ingår i riksföreningen kan logga in för att ta del av bland annat aktuell information och prislistor. Webbplatsen är byggd med WordPress. Vi har utvecklat ett kundunikt tema utifrån riksföreningens specifika krav och önskemål.
”Vi på Sveriges Guldsmedsmästares Riksförening känner stort förtroende för Osolo som varit vänliga, tillmötesgående och gett oss mycket bra stöd. Det har varit en fröjd att arbeta med Osolo. Webbplatsen med den nya grafiska profilen är fantastiskt fin. Vi har lärt oss massor och det är nästan synd webbplatsen är klar nu.”
Kristina Johansson, ordförande i Sveriges Guldsmedsmästares Riksförening
Konceptuell förvaltning
Den konceptuella förvaltningen fokuserar framför allt på kommunikation med texter, nyhetsmail och marknadsföring via native advertising.
Genom följande har vi uppnått fantasiska resultat:
- en aktiv kommunikation med riksföreningens medlemmar via nyhetsbrev.
- innehållsarbete i form av artiklar i ämnen som intresserar både guldsmeder och deras kunder.
- marknadsföring riktad mot personer som är intresserade av handgjorda smycken.
Nyckeln till framgång är en tydlig strategi och plan för vad som ska göras och att sedan genomföra den smart och effektivt.
Det konceptuella arbetet har gett resultat!
380%
Ökning av totalt antal besök och besökare per månad på tre år.
50%
Ökning av tiden besökarna surfar på sajten.

Teknisk förvaltning av webbplatsen
Efter en lyckad lansering av den nya webbplatsen jobbar vi nu med både teknisk och konceptuell förvaltning. Den tekniska förvaltningen handlar om att utveckla nya funktioner och hålla den tekniska plattformen uppdaterad.
Vill du veta mer om projektet?
