Karriär i handeln

Webb och digital design för alla som vill utvecklas inom handeln

Strategi / Projektledning / Digital design /
Webbutveckling / Systemutveckling / Förvaltning

Bakgrund och utmaning

Handelsrådet ville utveckla webbplatsen Karriär i handeln för att bättre nå sin målgrupp och förenkla spridningen av bild- och filmmaterial. Målet var en modern, användarvänlig sajt där det är enkelt att hitta rätt bland all information.

Kund

Handelsrådet

När

2017 och samarbetet pågår

Resultatet

Karriarihandeln.se

Webbplatsen

Efter ett inledande strategiskt arbete med att sätta informationsstrukturen togs en helt ny design fram för webbplatsen. Som publiceringsverktyg valdes WordPress. Stor vikt har lagts vid att underlätta för besökare att hitta rätt på sajten och att ge utrymme för filmat material.

Karriär i handeln riktar sig till alla som vill börja jobba och utvecklas i handeln. På karriarihandeln.se finns information, vägledning och filmer om yrken och utbildningar samt ett stöd för lärande på arbetsplatser. Förhoppningen är att webbplatsen ska användas vid studie- och yrkesvägledning och vara ett stöd för lärande på arbetsplatser i handeln.

Therese Forslin, Ungdomskommunikatör och projektledare på Handelsrådet

Visuell identitet

År 2022 fick Osolo uppdraget att utveckla en ”verktygslåda” för kommunikation, baserad på en budskapsplattform som Handelsrådet tagit fram. Syftet var att översätta budskapen till bild och form – och skapa ett flexibelt visuellt koncept som kan fyllas på med fler bilder, designelement och material över tid.

Första prioritet var att utveckla den visuella kommunikationen riktad till studenter på högre utbildningar. Tillsammans med budskapsplattformen ska den inspirera målgruppen att se handeln som en attraktiv karriärväg.

En annan viktig målgrupp, som Handelsrådet vid det tillfället ännu inte arbetat så mycket med, var personer i karriäromställning samt de som vill kompetensutveckla sig inom handeln.

I nära samarbete med Handelsrådet tog Osolo fram en visuell identitet för Karriär i handeln. Arbetet omfattade arbetsmöten, idé- och designutveckling med målet att skapa en visuell känsla av optimism och utveckling. Det uttrycktes bland annat genom färgval och ett grafiskt manér med en positiv ”utvecklingskurva”.

Resultatet blev en uppdaterad karriarihandeln.se och yrkeskartan.se, samt ny fotografering, trycksaker, digitala annonser och utställningsmaterial. Arbetet med grafisk produktion och utvecklingen av den visuella verktygslådan pågår fortfarande.

Yrkeskartan

För att synliggöra de yrken och karriärvägar som finns i handeln, har Handelsrådet tagit fram en yrkeskarta med ett antal vanliga yrken i handeln. Yrkeskartan innehåller yrkes- och kompetensbeskrivningar, intervjuer med personer som jobbar i branschen och information om vilka utbildningar som finns för respektive yrke. Med hjälp av yrkeskartan kan du hitta en väg som passar dig!

Retail and Wholesale Challenge
– en tävling som lyfter handeln

En viktig del i Handelsrådets och Karriär i handelns arbete är att synliggöra handeln som bransch och inspirera studenter på universitet och högskolor att upptäcka de karriärvägar som finns. Ett av initiativen är tävlingen Retail and Wholesale Challenge, som riktar sig till studenter med intresse för handelns utveckling.

Osolo fick uppdraget att ta fram logotyp och grafiskt manér för tävlingen – samt att producera informationsmaterial, affischer och övrigt marknadsföringsmaterial. Resultatet blev en visuell identitet som sticker ut i universitetsmiljöer och speglar tävlingens framåtblickande och kreativa anda.

Samverkansstödet

Det finns många tillfällen då studerande kommer till en arbetsplats för att lära sig av arbetslivet. För att stödja studerande och handledare har Handelsrådet tagit fram ett samverkansstöd för lärande på arbetsplatser i handeln. Samverkans­stödet innehåller aktiviteter och uppslag, ett handledarstöd och en webbaserade APL-loggbok för kommunikation mellan studerande, handledare och lärare.

Maxa kassan

Försäljning för att tjäna pengar till en klass- eller lagkassa är en av de första kontakter med handeln som barn har. Handelsrådet skapade därför initiativet Maxa kassan där barn och föräldrar skulle kunna hitta tips och råd, idéer på aktiviteter man kan göra samt inspiration från både yrkesverksamma inom handeln och andra som haft hand om olika typer av insamlingar och kassor.

Vi fick i uppdrag att utifrån en idébrief från handelsrådet ta fram förslag på innehåll, verktyg och sitens utseende och funktion. Vi byggde sedan upp den nya webbsiten i den WordPress-installation som redan används för Karriär i handeln. Förutom innehåll i form av idéer, tips och inspiration har vi också skapat en funktion för att hålla koll på sin kassa. En kassa-ansvarig kan skapa en kassa på Maxa kassan och där ange det mål man vill nå och löpande addera aktiviteter man gjort och vilken intäkt de gav. Via en unik url per kassa kan sedan övriga föräldrar och barn följa kassan utveckling och se hur långt det är kvar till målet.

Vill du veta mer om projektet?

Porträtt på Minja Stark, Projektledare på Osolo

Vill du veta mer om projektet?

Kontakta mig!

Minja Stark

0707516733