Handelsrådet
Helhetsuppdrag – ny webbplats för Handelsrådet
Strategi / Projektledning / Digital design /
Webbutveckling / Systemutveckling / Förvaltning

Bakgrund och utmaning
Handelsrådet önskade en webbplats som var mer modern, mer användarvänlig och där det var lättare för besökarna att hitta rätt bland den mängd information som publiceras rörande aktuell handelsforskning. De sökte en ny digital partner och hade också önskemål om en ny mer flexibel och lättanvänd webbplattform.
Ett önskemål var att få en lättarbetad och flexibel webbplats med bra stöd för redaktören att arbeta med och fylla på information i och gärna en open source-plattform.
Handelsrådet önskade en webbplats som var mer modern, mer användarvänlig och där det var lättare för besökarna att hitta rätt bland den mängd information som publiceras rörande aktuell handelsforskning. De sökte en ny digital partner och hade också önskemål om en ny mer flexibel och lättanvänd webbplattform.
Ett önskemål var att få en lättarbetad och flexibel webbplats med bra stöd för redaktören att arbeta med och fylla på information i och gärna en open source-plattform.
Kund
Handelsrådet
När
Samarbetet började 2014 och pågår
Resultatet

Strategi och koncept
Arbetet började med en nulägesanalys av dåvarande webbplats då vi tittade på besöksstatistik, innehåll, kommunikation, uttryck och konverteringspunkter. Därefter genomfördes workshops tillsammans med Handelsrådet. Syfte och övergripande mål med webbplatsen bestämdes, samt att vi bröt ner dessa i målsättningar och mätpunkter. För att få en ökad förståelse för besökarnas behov gjorde vi en analys av målgrupperna och identifierade personer ur dessa. Vi tittade på närvaron i andra kanaler – exempelvis hur vi skulle kunna tillgängliggöra Handelsrådets material i sociala medier för ökad spridning.
Under konceptfasen anpassade vi befintlig grafisk profil för det digitala. Innan vi började arbeta med look and feel i detalj togs ett antal wireframes fram. Med syfte att visualisera hur informationen skulle struktureras och hur vi tänkt att besökaren ska använda webbplatsen. Vi ville underlätta för besökare att hitta i den stora informationsmängd som publiceras relaterat till den forskning inom handelsområdet som Handelns Utvecklingsråd årligen delar ut pengar till.
”Verksamheten och mängden information har vuxit mycket sedan starten runt 2007 då den första hemsidan togs fram, så vi kände att vi behövde göra ett rejält omtag. Den nya hemsidan får dels ett modernt och luftigt utseende med mer färg och bilder samtidigt som den ökade mängden information struktureras och visas på ett bättre sätt. Vi valde även en responsiv lösning för att göra webbplatsen mer användarvänlig för den ökande mängden användare som besöker oss från surfplattor och mobiler. Jag har upplevt Osolo som en kreativ och lyhörd partner som har funnits med under hela processen och både lyssnat och gett värdefulla råd för att skapa en attraktiv sajt.”
Jenny Dahlerus, informatör och ansvarig för projektet på Handelsrådet
Vill du veta mer om projektet?
