Ny webbplats är för branschorganisationen för bageribranschen i Sverige samt sajter för de tävlingar och landslag som organisationen håller i.
Sveriges bagare & konditorer önskade en rejäl uppfräschning av design och teknisk lösning. En enklare hantering av innehåll, bilder och struktur i den nya tekniska plattformen stod också högt på önskelistan.
Sajten behövde i första hand rikta sig till medlemmar och lärare, samt ungdomar som funderar på att bli bagare eller konditor. Några ledord som togs fram för designen var njutning, värme, generositet, personlighet, hantverk och produktnärhet. Det var viktigt att webbplatsen skulle kännas levande och sticka ut i jämförelse med andra informationstunga branschsajter.
Utöver den uppfräschade webbplatsen önskade Sveriges bagare & konditorer också en integration mot deras CRM-system för hantering av medlemsdata och formulär.
Efter detaljerad genomgång av önskemålen föll valet på Umbraco 8, då de redan hade erfarenhet av tidigare versioner av denna plattform. Den nya versionen av Umbraco levde upp till deras krav på att säkerställa att administrationen av innehåll skulle vara både enkel och flexibel.
Design togs fram i nära samråd med Sveriges bagare & konditorer. Visionen var att sajten skulle kännas lite som att befinna sig i ett bageri eller konditori. Det hela landade i ett uttryck med fokus på värme och tydlig anknytning till bagarnas och konditorernas råvaror, som de i sin profession förädlar och skapar ljuvliga godsaker av.
Det inledande arbetet bestod av ett antal arbetsmöten där vi tillsammans med Sveriges bagare & konditorer gick igenom vision, målgrupper, krav och önskemål. Vi tog tidigt i processen fram de första skisserna för att stämma av mot önskemål av utseende och känsla. Valet av Umbraco 8 gjordes också tidigt i denna process eftersom de kände sig trygga i tidigare versioner av Umbraco.
För att hitta den rätta känslan gjordes en del justeringar av den grafiska profilen. Färger och typografi genomgick en större förändring för att få till en varmare och mer personlig framtoning. Som rubriktypsnitt valdes Eksell Display, skapat av den legendariske grafiska designern Olle Eksell. För brödtexter valdes Avenir som med sin tydlighet, stramhet och mänsklighet får väga upp Eksells lekfulla uttryck.
Efter godkända skisser påbörjade vi sedan utvecklingen i Umbraco 8. Hela webbplatsen innefattar huvudsajten bageri.se och webbplatserna för Konditorlandslaget, Bagarlandslaget, Juniorbagarlandslaget, Årets konditor, Årets bagare, SM för Unga bagare, Årets företagare i bageribranschen samt organisationens egen tidning BRÖD. Alltså sammanlagt tio sajter i en och samma lösning, alla med egna färgpaletter. På huvudsajten bageri.se kan användarna hitta information riktad till branschorganisationens medlemmar, ungdomar, studerande, lärare, journalister och allmänheten. De övriga nio sajterna är specifikt inriktade mot en tävling eller ett landslag.
Det innehåll som fanns på den gamla webbplatsen flyttade vi över till den nya sajten. Vi skapade den nya strukturen med innehåll och kunde genom detta verifiera och justera både design och funktionalitet inför lansering.