Användarupplevelsen innehåller så många andra delar än bara hur användarvänlig din webbplats är. En dålig upplevelse som inte lever upp till förväntningar skadar ditt varumärke.
I begreppet användarupplevelse ryms så många olika delar som måste samverka på alla plan för att skapa en positiv känsla hos dina besökare och målgruppen. Användarupplevelse handlar om användarvänlighet i form av exempelvis navigation och informationsstruktur, det visuella uttrycket och varumärkets identitet samt hur dina besökare bemöts i form av vägledning och funktioner. En dålig upplevelse, som inte lever upp till förväntningar, kan få konsekvenser för ditt varumärke och din verksamhet. En bra användarupplevelse ökar däremot engagemanget hos din målgrupp och ger dem en positiv bild av ditt företag eller organisation.
Just nu erbjuder vi en timmes gratis konsultation kring användarupplevelsen av din webbplats. Du får ett utifrånperspektiv på sajten – design, varumärke, användarvänlighet, informationsstruktur och call-to-actions.
Kontakta markus.ojanpera@osolo.se för att boka en tid!
Ibland kan ett samarbete kring användarupplevelsen börja med att vi på Osolo gör en djupare analys, en så kallad UX-review. Detta resulterar i en kundresekarta – en visuell presentation som visar hur besökarna upplever webbplatsen. Tillsammans med kundresekartan tar vi fram konkreta förslag på förbättringar som sedan kan implementeras i webbplatsen. Fördelen med detta arbete är att du erbjuds ett annat perspektiv på hur webbplatsen upplevs.
Några exempel på åtgärder kan vara:
Kontakta markus.ojanpera@osolo.se om du vill veta mer om UX-review.
Information direkt från besökarna och målgruppen är värdefull. Vi använder oss av olika verktyg, till exempel Google Analytics och Hotjar, för att samla besöksdata. Enkäter är också ett bra sätt att få information om vilken information besökarna vill hitta och hur de upplever webbplatsen. Genom analyser av data och enkätsvar tar vi fram förslag på förbättringspunkter i webbplatsen. Detta arbete ger ett bra underlag för en strategi framåt.
Hör av dig till Markus Ojanperä, markus.ojanpera@osolo.se eller 070 825 41 30, om du vill veta mer.