Stäng formuläret

Jag vill starta ett projekt tillsammans med er

Jag fyller i det här formuläret för jag vill att ni ska ta kontakt med mig ASAP!


5 tips för bättre nyhetsbrev

Funderar du på om det är värt att lägga tid på nyhetsbrev? Vi på Osolo tycker att det absolut är något du bör arbeta med i din marknadsföring. Det kan vara ett effektivt sätt att driva trafik till ditt företags webbplats eller sociala medier.

11 JULI 2024

Markus Ojanperä

markus.ojanpera@osolo.se

Genom att kommunicera med nyhetsbrev kan du bjuda på värdefull kunskap och inspiration till läsarna, bygga ditt varumärke och få värdefull information om din målgrupp. Du kan öka kännedomen kring vad ditt företags produkter, kunskaper och erbjudande och därmed bygga förtroende med din målgrupp som leder till fler kunder eller förfrågningar.

Här har vi samlat 5 tips för att lyckas med ditt nyhetsbrev

 

1. Tonalitet

Ett varumärkes kärnvärden sammanfattar vad det står för och vilka människorna bakom är. En helt klart viktig beståndsdel i varumärkets identitet. En annan, lika viktig, del är hur du som avsändare vill kommunicera. Det som vi kallar tonalitet. Det kan vara vägledande ord för hur texter ska skrivas. Ett exempel kan vara – personligt, tydligt och kompetent. Det vill säga en trevlig och mänsklig ton som inte ska vara formell och inte använder krångliga begrepp. Samtidigt ska avsändaren känna sig trygg i sina expertisområden och vara bekväm i det de vill förmedla till sin målgrupp. 

Om du inte har funderat kring tonalitet så kan det vara läge att göra det inför nästa nyhetsbrev. Genom att utgå från tre till fyra ledord får du riktlinjerna för hur du vill uttrycka dig i text. 

2. Målgruppen

Anpassa innehållet efter din målgrupp. Och ja, det kan kan vara lite svårt att veta vad som funkar och inte funkar. Åtminstone om du precis har börjat med nyhetsbrev. Det är såklart stor skillnad på målgrupp om du bedriver e-handel eller erbjuder B2B-tjänster och därmed också vilket innehåll du har i ditt nyhetsbrev.

Försök att alltid ha en målgruppsanpassad ämnesrad som kortfattat beskriver innehållet. Om du erbjuder tjänster, bjud på dina expertkunskaper i form av inspiration, guider och tips som du tror kan vara värdefulla för läsaren. Att vara generös brukar ofta öka engagemanget hos din målgrupp.

3. Visuell identitet

Tänk på helheten, med andra ord ska ditt nyhetsbrev ska följa din grafiska profil så att din målgrupp ska känna igen den visuella identitet som hör till just ditt varumärke. Visst, content is king, men det betyder inte att man inte ska vårda sin visuella identitet i alla kanaler. Tänk om länkarna i nyhetsbrevet leder till företagets webbplats, vars design och uttryck inte alls stämmer överens med nyhetsbrevet?

Det räcker inte med att bara infoga logotypen och låta resten av mejlet ser ut som standardmallen som finns i mailutskicksverktyget, där typsnitt och färger inte stämmer med den grafiska profilen. I de flesta moderna mailutskicksverktyg behöver du bara göra några enkla inställningar för att få till det med typsnitt och färger. Visst finns det begränsningar i vad som går att göra verktygen. Till exempel kan det bara finnas ett begränsat antal typsnitt som går att välja mellan. Finns inte exakt det typsnitt som ingår i ditt företags visuella identitet, välj det eller de som ligger närmast. 

4. Analysera och ändra

Använder du ett mailutskicksverktyg får du bra och användbar statistik kring engagemangsnivån hos dina mottagare. Analysera alltid dina utskick genom att kolla statistiken. Hur många har öppnat, vilka har klickat och vilka ämnen är mest intressanta för din målgrupp? Här får du bra underlag för hur du ska utforma dina nyhetsbrev framöver. Våga experimentera med olika ämnen och layouter för att se vad som funkar. Om vissa ämnen inte engagerar läsaren – justera eller ta bort och testa något annat.

Ett par tips kring innehåll:

  1. Läsarna har en tendens att lättare ta till sig innehåll som finns i början av nyhetsbrevet. Försök ordna ditt innehåll så att det som är viktigast kommer först i ditt nyhetsbrev. 
  2. Var generös och bjud på inspiration och kunskap. Det ger ofta större engagemang än att exempelvis lyfta fram lyckade projekt/case.

5. Håll det kort

Att ett långt nyhetsbrev, fullspäckat med massor av information, minskar engagemanget har vi tydliga erfarenheter av. I stället för att skriva allt i ditt nyhetsbrev är det bättre hålla det kort med en rubrik, en sammanfattande text samt eventuellt en bild och länka vidare till hela artikeln på webbplatsen. På så sätt driver du trafik till din webbplats och tröttar inte ut läsaren med långa textmassor i mejlet. Tänk också på att många läser nyhetsbrev i mobilen och då upplevs texter mycket längre än på en datorskärm.



Det var våra 5 tips för bättre nyhetsbrev. Vissa kanske inte alls funkar för just din målgrupp, medan andra kan funka väldigt bra. Har du inte testat något av dessa fem tidigare kan det vara dags att göra det i nästa nyhetsbrev.

Tänk på att nyhetsbrev är ett långsiktigt arbete, som i vissa branscher inte ger omedelbar effekt. Oftast är det en del av många andra aktiviteter kring marknadsföring. Målen för ditt företags nyhetsbrev behöver du sätta själv – ska du öka försäljning, driva trafik till din webbplats, få fler förfrågningar kring de tjänster du erbjuder eller har du något annat mål? 

Vill du bolla idéer kring ditt nyhetsbrev?
Kontakta markus.ojanpera@osolo.se

 

 

Prenumerera på OSOLOS nyhetsBREV